Metalæring

En ny, bæredygtig og konkret måde at arbejde med børn og unges læring, trivsel og personlige udvikling.

Group 362

Det 21. århundredes analfabeter vil ikke være dem,
der ikke kan læse og skrive, men dem, der ikke
kan lære, aflære og lære igen.

– Fremtidsforsker, Alvin Toffler

Nordisk Metalæring

- meget mere end metalæring

Nordisk Metalæring har udviklet universelle metoder og læringsforløb, som kan bruges af alle uanset, faglige niveau, alder, køn, sociale baggrund, etnisitet mv. Vi har erfaring med at skabe sunde og bæredygtige læringskulture, hvor børn og unge kan lide at strække sig efter læring og trives med udfordringer. 

Vores kerneområder er;

Metalæring hos Nordisk Metalæring er;

4

Hvad betyder metalæring?

Metalæring, betyder, “at lære at lære” og der er således tale om
læring på et højere niveau.
Metalæring henviser til den kompetence, det er, at lære om sin egen og andres læring. At tale meta om et emne gælder ikke kun for metalæring, men også andre discipliner såsom metakognition, der refererer til tænkning over tænkning eller metakommunikation, der refererer til kommunikation om kommunikation. Både metakognition og metakommunikation indgår som en naturlig del af et bredt vidensgrundlag hos Nordisk Metalæring.  

Meta er græsk og betyder “bag ved” eller “udover”, i betydningen niveauet over.

Læring er et bredt udtryk, der ofte bliver anvendt i pædagogisk/psykologiske sammenhænge, i stedet for ord som indlæring eller tillæring. 

Hvad er metalæring ?

Metalæring handler om at forbedre og optimere læringsprocesser, og om at forstå, hvordan man lærer bedre og mere effektivt. Metalæring handler om at at styrke enkeltpersoners evne til at lære, tilpasse sig og trives i en stadig skiftende og kompleks verden. Det er en værdifuld tilgang, der går ud over akademisk
uddannelse og har bred anvendelse i både personlige og professionelle livssammenhænge.
Her er nogle af hovedformålene med metalæring:

Trivsel og Selvtillid:

Metalæring søger også at fremme trivsel og selvtillid i læringsprocessen. Dette inkluderer at håndtere stress, reducere præstationsangst og udvikle en positiv holdning til læring.

Transfer af Læring

Et centralt formål med metalæring er at fremme overførslen af læring fra en kontekst til en anden. Dette betyder, at de færdigheder og viden, der er erhvervet i én situation, kan anvendes og tilpasses til forskellige situationer og problemstillinger.

Selvbevidsthed

Metalæring hjælper enkeltpersoner med at blive mere bevidste om deres egen læringsproces. Dette inkluderer at forstå deres styrker og svagheder som elever, deres præferencer for læringsstile og deres følelsesmæssige reaktioner på udfordringer og succeser.

Forbedret Læringsstrategi

Metalæring er også at udstyre enkeltpersoner med en bredere vifte af læringsstrategier og teknikker. Dette inkluderer at lære at organisere og strukturere information, anvende hukommelsesforbedrende metoder og udvikle strategier til problemløsning og kritisk tænkning.

Selvregulering

Metalæring sigter mod at hjælpe enkeltpersoner med at regulere deres egen læring. Dette indebærer at sætte mål, overvåge fremskridt, identificere og håndtere distraktioner og vedvarende arbejde mod forbedring.

Livslang Læring

Metalæring fremmer ideen om livslang læring, hvor enkeltpersoner bliver mere selvkørende og motiverede til at lære gennem hele deres liv. Dette er afgørende i en verden, der konstant udvikler sig, og hvor tilpasningsevne og kontinuerlig opdatering af færdigheder er nøglen til succes.

Fremtidsforskere fremhæver metalæring som afgørende for,
børn og unges læring, trivsel og dannelse,
i det 21. århundrede.

Hvorfor er metalæring en vigtig kompetence nu og i fremtiden?

Børn og unge oplever stadig stigende mistrivsel, og verdens førende uddannelsesforskere, fremtidsforskere og psykologoger peger på Metalæring som afgørende for børn og unges mentale sundhed og trivsel i den 21. århundrede. 

World Health Organisation

“Depression, anxiety and behavioural disorders are among the leading causes of illness and disability among adolescents.” Læs rapporten fra WHO her

Sundhedsstyrelsen

“Det går den forkerte vej med unges sundhed”, skriver Sundhedsstyrelsen. Læs Sundhedsstyrelsens rapport om sundhedstilstanden hos børn og unge her

Trygfonden

“Andelen af trygge danskere falder, og utrygheden stiger. Specielt de unge slår negativt ud …”. Læs Trygfondens artikler om sundhedstilstanden hos børn og ung her

Nyheder

“For 10 år siden gik jeg i panik, hvis en elev fik et angstanfald. Nu er det blevet hverdag”. Læs artiklen fra “Folkeskolen” 20 august 2023 her

Globalt fokus på Metalæring som en forebyggende og bekæmpende indsats for børn og unges trivsel og udvikling

Metalæring fremhæves af verdens organisationer som Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD) og Center for Curriculum Redesign (CCR) som afgørende kompetencer for børn og unge for at trives i fremtiden. Fremtidsforskere og samfundskritikkere melder om et markant anderledes arbejdsliv for dem, der er børn og unge i dag, og her bliver evne til at mestre metalæring afgørende for at lykkes i det 21. århundrede. 

Konklusionen i OECD og CCR’s Projekt 2030 er, at metalæring bør implementeres som en ny og gennemgående pædagogik i skoler verden over, fordi det lærer dem at blive good learners, der kan opsøge viden, være kritiske, kreative, reflekterende og løsningsorienteret. Samtidig viser forskning at metalæring øger børn og unges koncentration, vedholdenhed, empati og selvtillid, hvilket gør dem mindre sårbare overfor livet udfordringer.  

Dansk fokus på metalæring

Den danske regering fremhæver metalæring som “koden til læring”, og forskere fra Danmarks Evalueringsinstitut er positive overfor implementering af metalæring.

Undervisningsministeriets fokus på metalæring

Metalæring ser vi som "koden til læring”, skriver Undervisningsministeriet. Her kan du læse om, hvordan Undervisningsministeriet forstår metalæring som et højere niveau af læring, som en særlig refleksionsevne og udvidet læringsforståelse.

6 forskeres evaluering af metalæring

Danmarks Evalueringsinstitut EVA har evalueret på tanker bag metalæring. Her kan du læse hvordan 6 kendte forskere forstår metalæring, og hvad de mener om, at lære børn og unge metalæring.

Group 362

Kontakt os

Skriv til os, hvis du vil vide mere om metalæring