Om Nordisk Metalæring

Læs mere om vores faglige engagement

Lær os bedre at kende

Nordisk Metalæring en unik og bæredygtig virksomhed, hvis hovedopgave er at skabe sunde og bæredygtige læringskulturer. Det gør vi ved  at videreformidle og undervise i metalæring. Vi sætter en ære i vores arbejde og har derfor udviklet forløb i metalæring, som er let forståelige for alle og let kan implementeres i en travl hverdag.

Tankerne bag Nordisk Metalæring

Nordisk Metalæring er startet på baggrund af observationer i samfundet, og samtaler med forskere, undervisere fra ...

Spørgsmål til den pædagogiske praksis

Som lærer eller pædagog anvender man sin egen personlighed til at udføre sit arbejde. Mange oplever, at ...

Et bredt fagligt fundament.

Mange års erfaring har vist os, at en bred faglig viden er afgørende for at kunne lykkes med at undervise børn og unge i metalæring. For ...

Danmarks førende specialist i metalæring

Hos Nordisk Metalæring er høj faglig og god formidling vigtigt. Derfor anvender vi Danmarks førende specialist i metalæring, Charlotte ...

Nordisk Metalæring
en bæredygtig læringskultur, der
styrker selvværd, trivsel og fællesskab

Tankerne bag Nordisk Metalæring

Nordisk Metalæring er startet på baggrund af observationer i samfundet, og samtaler med forskere, undervisere fra læreruddannelsen, skolelærere og pædagoger. Mange vil gerne ændre forholdene for børn og unge, men finder det svært i en travl hverdag, under de fastetablerede rammer, samfundet har skabt. Derfor har Nordisk Metalæring specialiseret sig i – og udviklet metoder, der kan adapteres og implementeres i praksis, og som gør en positiv forskel for børn og unges læring, trivsel og udvikling.   

Sundhedsstatistikker og medier nævner ofte, at børn og unge kæmper med stress, angst og skolevægring som følge af uhensigtsmæssige strukturer i samfundet. Undersøgelser viser, at mange børn og unge føler sig presset af manglende tid, øgede præstationskrav og forventninger om at fremstå perfekt i skolen, i fritiden og på sociale medier. Det taler ind i en samfundsretorik om, at øget acceleration og præstationskrav gør børn og unge syge. 

Nordisk Metalæring ser et enormt potentiale i videreformidling af metalæring til lærere og pædagoger, fordi de udgør en betydelig rolle i samfundet, og fordi metalæring fremhæves som afgørende for børns evne til at trives i vores samfund, både nu og i fremtiden. Derfor har vi etableret en bærerdygtig virksomhed, hvis fornemmeste opgave er at styrke børnefællesskaber og ændre perfektheds- og præstationskulturer til en bæredygtig læringskultur.

11
5

Vi stiller spørgsmål til eksisterende pædagogiske forståelser.

Som lærer eller pædagog anvender man sin egen personlighed til at udføre sit arbejde. Mange oplever, at det til tider kan føles hårdt og ensomt, fordi man ofte står alene med udfordringer, man ikke har beskæftiget sig med gennem sin uddannelse. Den pædagogiske kompetence er noget, der i høj grad opbygges gennem erfaring og hvad, der virker for den ene, virker måske ikke for den anden. Det er helt naturligt, når vi arbejder med mennesker.

Hos Nordisk Metalæring interesserer vi os for, hvilke ressourcer og strategier lærere og pædagoger trækker på, når de arbejder med pædagogik i praksis? Hvor kommer de fra, hvilken betydning har de for børn og unges tænkning og udvikling? Og hvordan kan man anvende pædagogik på nye måder til at styrke børn og unges identitet og selvværdsfølelse, så de kan trives med fremtidens udfordringer og krav. 

Nordisk Metalæring henvender sig derfor til lærere, pædagoger og andre fagfolk, der selv er nysgerrige og opsøgende på nye måder at arbejde med pædagogik. Sammen ser vi på mange af de paradokser og udfordringer, der er forbundet med det pædagogiske arbejde, og hvordan de kan tilgås på nye måder.

Et bredt fagligt og erfaringsbaseret fundament.

Mange års erfaring har vist os, at en bred faglig viden er afgørende for at kunne lykkes med at undervise børn og unge i metalæring. For os er det ikke nok at formidle om metalæring. Vores mål er at gøre en betydelig forskel for vores samarbejdspartnere, så de selv kan gøre afgørende forskel for børn og unges væren i verden. Derfor er vores metoder i metalæring bredt funderet og trækker på mangeartede traditioner.

Danmarks førende specialist i metalæring

Hos Nordisk Metalæring er høj faglig og god formidling vigtigt. Derfor anvender vi Danmarks førende specialist i metalæring, Charlotte Preusse. 

Charlotte er læreruddannet, og har en kandidat i pædagogik, uddannelsesstudier og psykologi. Hun har gennem 25 år været passioneret for sprogets virkning på mennesker, og har siden 2017 koncentreret sig målrettet om at udvikle, afprøve og evaluere metoder indenfor metalæring. Det har hun gjort med stor succes for mange børn og unge.   

Charlotte er en inspirerende og energisk formidler. Hun leverer høj faglighed, og formår at gøre komplekse pædagogiske og psykologiske problemstillinger letforståelige. Når Charlotte formidler om metalæring, anvender hun levende praksisnære eksempler fra hverdagen. 

Et besøg fra Charlotte vil give jer ny indsigt i arbejdet med børn og unges læring, trivsel og dannelse og inspiration til etablering af en sund og bæredygtig læringskultur, bygget på metalæring.

Danmarks førende specialist i metalæring

Nordisk metalaering charlotte preusse 8 scaled e1730367679590